Missä:Tampere-talossa
Milloin: Pe 16.2.2018 klo
18.30, kantaesitys Su 18.2. klo 15.00
Ke 21.2. klo 18.30 (YLE televisioi) La 24.2. klo 15.00 To 1.3. klo 18.30 La 3.3. klo 15.00
Ke 21.2. klo 18.30 (YLE televisioi) La 24.2. klo 15.00 To 1.3. klo 18.30 La 3.3. klo 15.00
Sävellys Olli Kortekangas
Musiikinjohto Santtu-Matias Rouvali
Libretto ja ohjaus Tuomas Parkkinen
Puvut Tarja Simone
Lavastus Kati Lukka
Valosuunnittelu Ville Syrjä
Musiikinjohto Santtu-Matias Rouvali
Libretto ja ohjaus Tuomas Parkkinen
Puvut Tarja Simone
Lavastus Kati Lukka
Valosuunnittelu Ville Syrjä
Rooleissa:
Tuuli Takala Amanda Rossi
Ville Rusanen Eemil Rossi
Tuomas Katajala Iisakki Friman
Juha Kotilainen Johannes Rossi
Päivi Nisula Rauha Valkonen
Erica Back Serafina Suomi
Virpi Räisänen Hanna Waltz
Suvi Väyrynen Onni Kontio
Tuomas Pursio Tuntematon sotilas
Ville Rusanen Eemil Rossi
Tuomas Katajala Iisakki Friman
Juha Kotilainen Johannes Rossi
Päivi Nisula Rauha Valkonen
Erica Back Serafina Suomi
Virpi Räisänen Hanna Waltz
Suvi Väyrynen Onni Kontio
Tuomas Pursio Tuntematon sotilas
sekä Tampere Filharmonia, Tampereen Oopperan kuoro ja Tampereen Oopperan lapsikuoro.
Linkki Ylen sivuille: https://areena.yle.fi/1-4313553
Lähetyksen jälkeen ooppera on
katsottavissa Areenassa 22.2.2018 alkaen 6 kk ajan 20.8.2018 asti.
Teos nähdään myös Yle Teemalla pääsiäisenä.
Teos nähdään myös Yle Teemalla pääsiäisenä.
Silmänräpäys sitten -
Kävin katsomassa Veljeni
vartijan kantaesityksen Tampereella 16.12. 2018. Tämän lisäksi katsoin YLE: n
televisioiman näytöksen 21.02.2018. Veljeni vartija on Tampereen Oopperan
tilausteos, jonka aiheena on vuoden 1918 sisällissota. Kyseessä on uusin
suomalainen ja ensimmäinen Tampereelle sijoittuva ooppera.
"Paljon synkkää ja
surullista", oli ennakko-oletukseni. Toki oopperassa oli synkät hetkensä
ja surullisia kohtaloita, mutta ennakko-oletukseni oli muuten pielessä. En osannut
aavistaa, miten musiikillisesti monipuolista, teemoiltaan monivivahteista ja
kuitenkin helposti lähestyttävää teosta olin menossa katsomaan. Materiaalista
olisi voinut kirjoittaa kaksikin teosta ja keskittyä siten tiettyihin teemoihin
enemmän. Nyt ooppera eteni välillä hengästyttävääkin vauhtia.
Musiikillisesti Veljeni
vartija sisälsi monenlaista: pieniä kuoro-osia, suuria kuoro-osia,
lapsikuorolle oma osa. Solisteille perinteisiä aarioita, duettoja ja trio.
Musiikin tyylissä oli paljon vaihtelua. Oli kepeää ja synkkää teemaa, parodiaa,
pilkkalaulua ja jopa kabaree-tyyliä.
Sekä säveltäjä Olli
Kortekangas että libretisti Tuomas Parkkinen ovat painottaneet, että ooppera
lähtee liikkeelle pienestä ihmisestä. Tarinan keskiössä on Rossin perhe, joka
jakautuu sisällissodan mainingeissa. Rossin perhe läheisineen kuvastaa Suomea
pienoiskoossa. Hahmot ja heidän kohtalonsa ovat kuvitteellisia, mutta
ympäröivät tapahtumat nojautuvat tiukasti historiallisiin tapahtumiin. Ajallisesti
teos kattaa noin neljän ja puolen vuoden aikajakson.
Ainoastaan yhdelle
roolihahmolle on esikuvansa tosielämässä. Onni Kontion hahmo pohjautuu
14-vuotiaaseen oululaiseen lapsisotilaaseen Onni Kokkoon. Parkkinen kertoi päätyneensä Kokkoon, koska Kokosta
tuli kuolemansa myötä valkoisen armeijan ikoninen sankari. Toinen syy ottaa
Onni Kontion hahmo oopperaan mukaan oli se, että kyseessä on housurooli.
Housuroolissa naislaulaja esittää poikaa tai nuorta miestä. Parkkisen mukaan
housurooli on myös kumarrus oopperan historialle.(YLE:n haastattelu oopperan
kohdasta 1:32:16 eteenpäin).
Agitaattorin ja
kansankiihottajan Hanna Waltzin rooliksi on mainittu myös kohtalokas nainen. Hän
toimii takapiruna ja käänteisen omatunnon äänenä yllyttämässä hahmoja
väkivaltaan. Ensi-illassa Virpi Räisäsen
ääni ei valitettavasti kantanut orkesterin yli ja agitaattorin sanoma jäi
tekstityksen varaan. Keskiviikon televisioinnissa ääni kantoi hyvin. Parkkisen
mukaan Waltzin hahmo edustaa maagista realismia (YLE:n haastattelu oopperan
kohdasta 1:29 eteenpäin).
Tampereen läsnäolo toteutuu
upean lavastuksen avulla. Yksinkertaisilta näyttävin keinoin on luotu helposti
tunnistettavia paikkoja. Kolmannen näytöksen alussa näyttämö muuttui Tampereen
teatteriksi punaisten kankaiden ja näytelmäkirjailijoiden nimien avulla.
Kalevankankaan hautausmaa muodostui kahteen kertaan, kun taisteluissa
kuolleiden haudoille kannettiin ristit. Oivaltavaa ja vähäeleistä.
Kaikkein hienointa
lavastuksessa oli kuitenkin kuorokohtaus Johanneksen kirkossa. Hugo Simbergin maalauksen köynnöksenkantajapojat
olivat osa kuoroa, joka puhkesi laulamaan pakolaiskuoron kanssa Mustaa, mustaa. Koska Tampere-talo ei
ole teatteri eikä oopperatalo, on lavastus rakennettu paikan päälle.
Näin hienosti tehdyn
Tampereen voisi mielestäni pakata matkalaukkuun ja laittaa kiertueelle muihin
kaupunkeihin, sillä vain kuusi esitystä tuntuu oopperan luomiseen käytetyn valtavan
työmäärän ja henkilötyövuosien tuhlaukselta. Tarinan taistelut olivat Tampereella,
mutta sisällissodan tapahtumat koskettivat koko kansakuntaa. Esittäkää siis
ihmeessä Veljeni vartijaa vielä muuallakin!
Mielenkiintoista olisi myös
nähdä jatkoa tarinalle. Mitä tapahtui loppunäytöksen jälkeen ja seuraavat
kaksikymmentä vuotta? Miten jakautunut kansakunta kykeni yhdistymään Talvisodan
alla? Olisiko siinä tilausta seuraavalle tamperelaisoopperalle?
Hienoa, että YLE tämän esitti, jotta nekin kiinnostuneet voivat teoksen nähdä jotka eivät päässeet Tampereelle!
VastaaPoista