perjantai 23. syyskuuta 2016

Ooppera CircOpera

Missä: Suomen kansallisoopperassa

Milloin: Ensi-ilta oli 16.09. 2016. Näytöksiä on 01.10. asti.

Ikäraja:. Koko perheen teos

Sirkuskoreografia: Sanna Silvennoinen

Balettikoreografia: Ville Valkonen

Ohjaaja: Jere Erkkilä

Musiikinjohto: Alberto Hold-Garrido

Valaistus- ja videosuunnittelu: Mark Väisänen

Visuaalinen suunnittelu: Kimmo Ruskela

Laulusolistit: Hanna Rantala (soprano), Mika Pohjonen (tenori), Ville Rusanen (baritoni) ja Koit Soasepp (basso)

Sirkustaiteilijat: Victor Cathala, Gengis van Gool, Mikko Karhu, Sanja Kosonen, Aourell Krausse, Wes Peden, Kati Pikkarainen ja Viivi Roiha

Tanssijat: Ville Valkonen , Tuomas Hyvönen, Koichi Kamino, Inka Hulkko, Yuko Valkonen, ja Chigusa Fujiyoshi

Puvustus: Oopperan ja baletin pukuvarasto on nyt päässyt yksittäisteosta laajempaan käyttöön. Kuoron puvustuksessa näkyi tuttuja hahmoja monesta teoksesta. Itse löysin ainakin valkyyria Brunnhilden, Oopperan kummituksen ja väkeä Figaron häistä

 Tunnelmia:


Kävin katsomassa esityksen 20.09. 2016. Upea, visuaalisesti näyttävä ja mukaansatempaava teos, jossa yhdistyvät sirkuksen taika ja oopperan kauneus. En aio kertoa tässä, mitä kaikkea esityksessä tapahtuu, sillä jos satut vielä saamaan liput tai sinulla on jo ne, niin haluaisin pitää yllätykset yllätyksinä ja antaa ohjelman  hämmästyttää ja ihastuttaa sellaisenaan.

Esityksen kuvailun sijaan otan tässä esiin mielestäni parhaat kohdat monien hyvien joukosta. Olen valinnut Youtube-linkit sattumanvaraisesti sellaisten joukosta, jotka minua miellyttävät ja jotka mielestäni antavat edustavan kuvan kappaleesta.

Kaunein kohta oli Bist du bei mir Stölzelin oopperasta "Diomedes, oder die triumphierende Unschuld." Bist du bei mir.

Hauskimman kohdan jakoivat seuraavat kaksi: Nikolai Rimski-Korsakov (sov. Albert O Davis) Kimalaisen lento soolotuuballe ja orkesterille. Välisoitto oopperasta Tsaari Saltanin tarina. Kimalaisen lento  ja Gioachino Rossini (sov. Julie Eschliman) alkusoitto oopperasta Wilhem Tell. Wilhelm Tell -alkusoitto.

Eniten odotin: Carl Orffin O fortuna-kappaletta teoksesta Carmina Burana. Teos on kokonaisuudessaan hieno, mutta kyllä tämä teoksen aloitus- ja lopetuskappale on minusta se kaikkein hienoin. Siinä on niin suurta voimaa ja se on vahvuudessaan selkäpiitä värisyttävä. O fortuna.

Jos CircOperaa jatketaan tulevaisuudessa, niin mielelläni haluaisin nähdä ja kuulla kappaleen Papagenon ensimmäisen aarian Mozartin oopperasta Taikahuilu. Der Vogelfänger bin ich ja. Tämän lisäksi toivoisin myös jotain pientä kuvakoostetta käsiohjelma oheen tai lisäksi.


Esteettömyys

Tulin oopperaan avustajani kanssa pyörätuolilla. Kävelimme Oopperatalolle Kampin keskuksesta. Jos tulet pyörätuolilla, niin kannattaa mennä mahdollisimman pian kadun yli keskustasta katsottuna oikealle puolelle Mannerheimintietä, sillä se on paljon siinä on paljon vähemmän kadunylityksiä eikä ollenkaan sadevesikouruja. Niitä löytyy vasemmalta puolelta harmiksi asti.

Oopperaan on kaksi sisäänkäyntiä: pääovi Mannerheimintien puolella ja toiset ovet Töölönlahden puolella, jossa ovat myös invapysäköintipaikat ja taksitolppa. Pääsisäänkäynnistä tullessa ensimmäisen parven invapaikat ovatkin jo samassa kerroksessa, lisää paikkoja on toisella parvella. Hissillä pääsee kaikkiin kerroksiin. Katsomokerroksen inva-wc:hen päästäkseen tarvitsee avustajaa saadakseen ovet auki. Alaeteishallin wc:hen pääsee itsenäisesti. Oopperan oma sivu esteettömyydestä.
  



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti