![]() |
Kuvassa: Jari Ahola, Matti Pussinen-Eloranta, Juhani Laitala, Miia Selin, Samuli Muje, Jyrki Mänttäri, Aimo Räsänen ja Janne Kallioniemi |
Missä: Tampereen
Työväen Teatterissa.
Milloin:
Ensi-ilta oli 24.1.2019. Viimeinen esitys
on 24.4.2019. Tästä linkistä pääset näytelmän omalle sivulle.
Tätä kirjoittaessa Myrskystä on jäljellä enää kolme näytöstä.
Kävin katsomassa esityksen lauantaina
23.3.2019.
Esityksen kesto: Noin 2 h 20 min väliaikoineen.
Ikäraja: Ei ikärajaa.
Alkuperäisteos: William Shakespeare.
Ohjaus ja sovitus: Tiina Puumalainen.
Suomennos: Paavo Cajander.
Musiikin sävellys ja äänisuunnittelu: Pekka Siistonen.
Valosuunnittelu: Eero Auvinen.
Lavastussuunnittelu: Teppo Järvinen.
Pukujen ja hahmojen suunnittelu: Teppo Järvinen ja
Tiina Puumalainen.
Kampausten ja maskien suunnittelu: Pepina Granholm.
Esiintyjät: Pentti Helin (Prospero.), Jaana Oravisto (Ariel), Maija Lang (Miranda), Saska Pulkkinen (Ferdinand), Verneri Lilja (Caliban), Jyrki Mänttäri (Trinculo), Samuli Muje (Stephano) Miia Selin (Adriana), Juhani Laitala (Alonso) Janne Kallioniemi (Sebastian), Aimo Räsänen (Antonio), Matti Pussinen-Eloranta. (Gonzalo) ja Jari Ahola (Francisco).
Muissa rooleissa: (aakkosjärjestyksessä) Taru Kallio, Karla Keinonen, Laura Linna, Eero
Löövi, Ninni Niemikunnas ja Konsta Reuter.
Päätin jälleen rohkeasti
ylittää ennakkoluuloni ja lähteä katsomaan modernia versiota Shakespearen
Myrskystä. Edellinen näkemäni Myrsky oli Kansallisteatterissa 1995 ja
Prosperona Esko Salminen. Tiesin
siis Tampereelle lähtiessäni suunnilleen, mitä Myrskyssä tapahtuu, mutta en
odottanut mitään. Ennakkotietona oli, että Tampereen Työväenteatterin Myrsky
käsittelee ilmastonmuutosta, joten hienoisena pelkona oli, että näytelmä löisi
katsojaa ympäristöasioilla päähän. Pelko oli turha.
Miksi mennä katsomaan sama
näytelmä uudestaan, voisi joku kysyä. Siksi että jokainen katsomiskerta on
erilainen ja jokainen näytös on erilainen. Välissä kulkee aika, joka vaikuttaa
tulkintoihin ja muuttaa niitä.
Tampereen Työväen
Teatterin Myrskyssä on
otteita eräistä muista Shakespearen näytelmistä sekä Sonetista 116, josta alla
katkelma. En tuntenut sonettia entuudestaan, mutta se vaikutti suuresti siihen,
millaisena näytelmän koin. Myrskyssä kerrotaan monta tarinaa ja niitä on
tulkittu lukemattomien kehysten kautta. Mitä jos tarinan tulkitsisi rakkauden
kautta?
Rakkaus ei ole
ajan narri vaikka ajan sirppi
niittää poskien ja
huulten hehkun,
rakkaus ei muutu
hetken eikä viikon mukaan
vaan kestää
päiviemme loppuun asti.
Jos tässä erehdyn
ja minulle se todistetaan,
en kirjoittanut
mitään, ei rakastanut kukaan.
(Suomennos Kirsti Simonsuuri.)
Neljä tarinaa roskasaarella
Shakespearen Myrsky luetaan kuuluvaksi
komedioihin. Tämä siksi, että komedian lopussa kaikki eivät kuole. Määritelmä
on hieman yksiulotteinen, ja tunnistin neljä pienoisnäytelmää yhden suuren
sisällä: farssi, kostonäytelmä, tragedia-juonittelu ja romanssi.
Vallassa ja kaiken
taustalla on velhoruhtinas Prospero, joka hallitsee saartaan kiistämättömänä
yksinvaltiaana. Prosperon vallassa on myös ilmanhenki Ariel, joka täyttää
Prosperon suurta suunnitelmaa. Jaana
Oravisto tulkitsi Arielia lempeän myötätuntoisesti ja inhimillisempänä kuin
suurin osa muista hahmoista, vaikka ilmanhenki ei ihminen olekaan. Näytelmäsovituksen
tulkinta oli, että valta uuvuttaa tai korruptoi, sillä sekä Prospero että Napolin
kuningas Alonso olivat valtaansa väsyneitä ja Prosperon veli Antonio oli
vallanhimonsa turmelema.
Saaren sivullisia
ovat Prosperon katkera palvelija Caliban, vallananastajaruhtinas seurueineen, kestokännissä
oleva hoviväki sekä herkkä nuori prinssi Ferdinand, jotka ovat eksyneet eri
puolille saarta. Kiinnostaisi tietää, minkä muotoinen saari on, kun kaikki
tuntuvat kiertävän siellä ympyrää? Vaikka he eivät sitä alussa tiedäkään, niin heillä
kaikilla on oma osansa Prosperon suunnitelmassa. Osan kohdalla roolina oli
tosin lähinnä farssimainen möykystys joka vei hetkittäin terää syvemmiltä
teemoilta.
TTT:n Myrskyssä
siteerataan edellä mainitun Sonetti 116:n lisäksi Romeo ja Julia -näytelmää
sekä Hamletia. Mirandan ja Ferdinandin salamarakastuminen on juuri niin
epäuskottava, että sitä sopii maustaa romanttisella tekstillä ja pukea se
sanoiksi Romeon ja Julian kautta. Odotin mielenkiinnolla, mitä Hamletin kohtaa
siteerataan. Minulla oli siihen kaksi veikkausta, joista toinen osui oikeaan ja
sopi kohtaukseensa oikein hyvin.
Hamletia esitetään
samaan aikaan Turun
kaupunginteatterissa jossa kävin sen katsomassa maaliskuussa 2019. Nyt on siis
ollut mahdollista kuulla sama monologi kahdella suurella näyttämöllä. Aika
harvinaista! Turun ja Tampereen Shakespeare -tulkinnoissa on muutakin
yhtäläisyyksiä, jotka selviävät jos käy katsomassa molemmat.
Esteettömyys
Teatteri pyytää
mainitsemaan erityistarpeista kuten pyörätuolipaikasta jo lippua varatessa ja
varaamaan liput hyvissä ajoin ennen esitystä, koska pyörätuolipaikkoja on
rajallinen määrä. Avustajan lipun hinta TTT:n omiin esityksiin on puolet
peruslipun hinnasta. Teatterilla on oikein hyvä saavutettavuussivu, johon pääsee tästä linkistä.
Alla vielä muutama huomio esteettömyydestä:
Esteetön
sisäänkäynti teatteriin on Satamakadun puolella. Ulko-ovet avautuvat
automaattisesti. Suurelle näyttämölle pääsee hissillä. Pyörätuolipaikkoja on
kaksi permannolla ja yksi kummassakin taka-aitiossa. Oma paikkani oli
permannolla, kuudennella rivillä. Siitä on hyvä näkyvyys näyttämölle.
Toimiva
induktiojärjestelmä on sisäänrakennettuna katsomoon. Teatterissa on saatavana
induktion kuuluvuuskartta. Erillistä induktiokaulasilmukkaa ei tarvita vaan
kuulokojeen oma T-asento toimii hyvin. Syystä tai toisesta induktion kuuluvuus
on parempi kuin Turun kaupunginteatterissa samalla laitteella testattuna. TTT
muistuttaakin että induktion kuuluvuudessa voi olla eroja laitteista riippuen.
Vapaaehtoinen
lähimmäisavustaja
Tampereen Työväen Teatterilla
on aivan huikea palvelu, toivon että muut teatterit ottavat heistä mallia!
Teatterilla on
sopimus Mummon
Kammarin kanssa siitä, että jokaiseen Suuren näyttämön näytökseen on pyörätuolia
tai muuta liikkumisen apuvälinettä käyttävälle vapaaehtoinen avustaja.
Avustajamme kertoi, että Mummon Kammarilla on keväisin ja syksyisin kokous,
jossa sovitaan koko esityskauden avustusvuorot.
Vapaaehtoinen
avustaja odotti minua teatterin aulassa. Hän auttoi viemään takin narikkaan ja
auttoi lippumyymälän ovien kanssa. Hän oli apuna myös hissillä kulkiessa, sillä
hississä on kaksoisovet: turvaovi ja varsinainen ovi joka aukeaa ulkoa
vetämällä ja sisältä työntämällä. Avustaja saattoi minut katsomoon ja sieltä
pois sekä toi vettä väliajalla. Hän olisi myös auttanut väliaikatarjoilujen
tilaamisessa, jos olisin sellaisen tilannut. Olo oli kuin kuningattarella,
lämmin kiitos sekä vapaaehtoisavustajalleni tuona päivänä että TTT:lle tästä
palvelusta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti