![]() |
Taka-alalla Claudius (Eero Aho), etualalla Hamlet (Jussi Nikkilä) Kuva : Otto-Ville Väätäinen |
Missä: Turun
kaupunginteatterissa.
Milloin:
Ensi-ilta oli perjantaina 15.2.2019. Viimeinen
esitys perjantaina 17.5.2019. Tästä linkistä pääset näytelmän omalle sivulle.
Kävin katsomassa esityksen lauantaina
23.2.2019 klo 14.00.
Esityksen kesto: Noin 3 h 10 min väliaikoineen.
Ikäraja: Ei ikärajaa.
Alkuperäisteos: William Shakespeare ja suomennos
Eeva-Liisa Manner.
Ohjaus: Paavo Westerberg.
Taistelukoreografiat: Oula Kitti.
Äänisuunnittelu: Iiro Laakso ja Sanna Salmenkallio.
Musiikin sävellys: Sanna Salmenkallio, musiikin esitys Turun filharmoninen orkesteri.
Valo- ja videsuunnittelu: Ville Seppänen.
Lavastussuunnittelu: Markus Tsokkinen.
Pukusuunnittelu: Tuomas Lampinen.
Naamioinnin suunnittelu: Minna Pilvinen.
Nimirooleissa:
Jussi Nikkilä (Hamlet), Eero Aho (Claudius), Kirsi Tarvainen (Gertrude), Carl-Kristian Rundman (Polonius), Pia Andersson (Ofelia), Markus Järvenpää (Laertes) ja Severi Saarinen (Horatio).
Muissa rooleissa (aakkosjärjestyksessä):
Minna Hämäläinen, Ella Lahdenmäki, Kimmo Rasila, Jonas Saari, Esko
Salminen (videolla), ja Markus Ilkka Uolevi.
Tarina sopeutumattomuudesta ja kostosta
Hamletia on esitetty jo
vuonna 1602, ja näytelmän ensimmäinen versio painettiin seuraavana vuonna.
Shakespearen Hamletin esikuvana on
ollut Tanskan prinssi Amleth Historiae
Danicae- teoksesta noin vuodelta 1200.
Shakespeare etäännytti
Hamlet-näytelmän päivänpoliittisista kiemuroista sijoittamalla tarinan Tanskan
hoviin. Kotimaisia poliittisia aiheita ja Englannin historiaa käsittelevien
näytelmien esittäminen oli 1600 -luvulla Englannissa kiellettyä.
Turun kaupunginteatterin Hamletissa pidin erityisesti Jussi Nikkilän roolityöstä. Hän luo ja
tuo lavalla herkän ja synkkämielisen Hamletin. Pidin näytelmästä näytelmän
sisällä ja siitä kuinka Hamlet kommentoi katsojille näyttelijän työtä.
Myös Eero Ahon Claudius oli onnistunut tulkinta. Aholle kirjoitettu rooli
olisi ollut vielä parempi, jos siitä olisi jättänyt pois turhat pahuuden
alleviivaukset. Vai olivatko ne sittenkin kevennysyrityksiä? Golf-, karaoke- ja
solariumkohtaukset populaarikulttuuriviittauksineen eivät olisi olleet tarpeen,
Claudiuksen pahuus kävi selvästi ilmi ilman niitäkin.
Carl-Kristian Rundman on oivallisen lipevä ja sopivan kiero Poloniuksen
roolissa.
Tekninen toteutus
Suuren näyttämön teknisiä
hienouksia käytettiin laajalti ja paljon. Jäin kuitenkin pohtimaan, olisiko tarinalle
riittänyt pienempikin näyttämö. Kyseessä on hyvin tiivistunnelmainen näytelmä.
Uskon, että pelkistetympikin ylöspano olisi toiminut ilman kilkettä, kimmellystä,
mediaa ja valoa.
Turun kaupunginteatterin Hamletissa en pitänyt siitä, miten
hautausmaakohtaus on toteutettu. Hautausmaakohtaus on siirretty teurastamolle
ja sinne sen syvyys ja tärkeys myös hukkuu. Hautausmaa on teurastamo -analogia ei
oikein toimi. Lisäksi jäin ihmettelemään, mitä Peter Jacksonin varhaisia elokuvia muistuttava splatter-kohtaus
tekee keskellä tragediaa. Tätä ihmetellessä meni myös ohi yksi Hamletin merkittävä dialogi kaiken
katoavaisuudesta.
Hamletissa
käytettiin videoita hyvin esimerkiksi aivan alussa kohtauksessa, jossa
seurataan Claudiuksen ja Gertruden häävastaanottoa sekä Hamletin ja Ofelian
kohtauksessa, jossa he istuvat autossa keskustelemassa. Videon avulla näki
takariviinkin selvästi näyttelijöiden ilmeet ja eleet. Myös Hamletin isä haamu
(Esko Salminen) ilmestyy näyttämölle videoidussa kohtauksessa vaikka näytelmän
alussa hän esiintyy ainoastaan äänenä syvyydestä. Video alleviivaa sitä, että
kaikki muut (eli Hamlet ja yleisö) näkevät haamun, muttei Gertrude.
Videokuvaa käytettiin paljon myös
sellaisissa kohtauksissa jotka olisi voinut toteuttaa lavalla. Uskon, että
Poloniuksen kohtaloa käsittelevä kohtaus olisi toiminut paremmin lavalla
näyteltynä eikä valmiina videopätkänä. Videoiden käyttö näyttelyn taustana
toimii, mutta videolle valmiiksi kuvatut kohtaukset etäännyttävät katsojaa. Näkemäänsä
alkaa suhtautua kuin elokuvaan ja huomio kiinnittyy enemmän valkokankaalle kuin
siihen, mitä näyttämöllä tapahtuu.
(Hamlet-näytelmän ja sen
taustojen selvityksessä käytetty Ralf Långbackan esipuhetta Hamletin 2013
suomenkielisestä laitoksesta.)
Esteettömyys
Turun Kaupunginteatterin
kaikkiin tiloihin on esteetön pääsy. Kerroksesta toiseen pääsee hissillä. Ystävälliset
vahtimestarit auttavat tarvittaessa pyörätuolipaikalle. Pyörätuolipaikkoja on
tarjolla kaikkiin näytöksiin, mutta niitä on rajoitettu määrä. Pyörätuolipaikka
tulee varata etukäteen joko soittamalla tai sähköpostitse
Monissa teattereissa on
rakennettu induktiojärjestelmä suoraan katsomoon jolloin kuulokojeiden lisäksi
ei tarvita erillistä lisälaitetta. Turun kaupunginteatterissa on käytössä
kuulorajoitteisille erillinen kannettava kaulainduktiosilmukka, jota käytetään
kuulokojeiden ollessa T-asennossa. Kaulainduktiosilmukan saa narikasta
pyydettäessä. Induktiosilmukan kuuluvuus vaihtelee hieman katsomonosasta
toiseen, takarivillä se ei kuulu niin hyvin kuin edempänä. Kaikkien
kuulokojemallien kanssa kaulasilmukan kuuluvuus ei ole ollut kovin hyvä. Myös
induktiosilmukan tarpeesta teatteri pyytää ilmoittamaan etukäteen joko
puhelimitse tai sähköpostitse.
Lippukategorioissa ei saa opiskelija- tai
eläkeläisalennuksia pyörätuolia käyttävälle ja saattajalle kuten yleensä muissa
teattereissa. Pyörätuolia käyttävä joutuu maksamaan täyden lipun hinnan siten,
että puolet lipun hinnasta on pyörätuolipaikan lipussa ja puolet on saattajan
lipussa. Tätä on perusteltu teatterin taholta sillä perusteella, että saattajan
saaminen mukaan olisi jo itsessään alennuskategoria.
Tämä on epäkohta, koska liikuntarajoitteisuus ei ole
alennuskategoria vaan pysyvä vamma. Saattaja on pääsääntöisesti töissä liikuntarajoitteisen
avustajana jolloin liikuntarajoitteinen maksaa hänenkin osuutensa lipusta. Nykykäytännöllä
liikuntakykyinen opiskelija voi siis ostaa alennuslipun, mutta avustajaa
tarvitseva liikuntarajoitteinen joutuu maksamaan täyden hinnan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti